Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-HollandColumn: Idealen vertalen

Column: Idealen vertalen

Met de Tweede Kamer-verkiezingen in het verschiet staat de vraag weer centraal: Welke koers wilt u voor Nederland? Talloze politieke partijen proberen u en mij als kiezers dagelijks te overtuigen van hun plannen die hun idealen moeten verwezenlijken. Maar als er één ding lastig is gebleken de afgelopen periode dan is het wel de vertaalslag van idealen naar concrete actie. Wat is er voor nodig om de idealen te vertalen?

Allereerst is het belangrijk om helder te hebben wat je idealen zijn, oftewel hoe ziet jouw droomversie van Nederland eruit. Idealen is meervoud van ideaal en zoals het woord al zegt, is dat de ideale situatie. Welke rol heeft de overheid, het bedrijfsleven en de samenleving in jouw ideale leven? Dat klinkt best complex en idealen staan gelukkig niet levenslang vast. Zo kwam de VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgoz ooit vanaf SP, via PVDA en Groenlinks bij VVD terecht gekomen. Idealen goed naar actie kunnen vertalen vraagt helderheid over wat die idealen inhouden. Belangrijk voor je jezelf en cruciaal voor politieke partijen.

Idealen hebben is één, maar om deze goed te vertalen in acties vraagt goede informatie. Immers, met onvoldoende info is een afweging maken lastig. Denk aan de keuze in het zuivelschap. Wat betekent het predicaat On the way to Planet Proof? Wat is ‘Planet Proof’? En wat zegt een label Weidemelk eigenlijk? Lopen de koeien die deze melk produceren altijd buiten?

Idealen goed naar actie kunnen vertalen vraagt helderheid over wat die idealen inhouden

Goede informatievoorziening komt van twee kanten. Je moet je er in willen verdiepen, maar het vraagt ook dat organisaties (producenten, verwerkers en supermarkten) relevante informatie met jou willen delen: transparantie. Niet alle bedrijven doen dat even graag, inzicht geven in het productieproces, of bijvoorbeeld de milieu-impact zoals de CO2-uitstoot. En als ze dit al doen, is dit vaak niet op de uniforme manier, omdat er géén eenduidige lijn is afgesproken voor rekenmethode van bijvoorbeeld de CO2-footprint. Dan kun je op basis van de informatie nog steeds lastig een keuze maken.

Als je idealen scherp zijn en de informatie helder en uniform is, komt het lastigste van allemaal. Keuzes maken en daarmee automatisch prioriteren. Want, als je één ding wel kiest, wordt er automatisch niet voor andere opties gekozen. Je prioriteert. Dat is niet eenvoudig. Kies je in de supermarkt voor het product dat het beste scoort op klimaat, dierwelzijn, biodiversiteit, lokaal of circulair? Of kijk je vooral naar het prijskaartje?

Ga je voor lokaal en accepteer je een beperkter aanbod aan producten? Onlangs had ik een studievriend op bezoek, hij woont en werkt nu in Cambodja. Hij zei tegen mij ‘dierwelzijn is voor mij ondergeschikt aan klimaat’. Oftewel liever hoogproductief tegen een lage carbon footprint dan (vrije uitloop) concepten met meer uitstoot per kg. eindproduct.

Je kunt het er mee eens of oneens zijn, maar hij prioriteert wel en handelt daarnaar vanuit zijn eigen idealen.

En ik ben me er terdege van bewust dat alle informatie transparant en uniform aangeboden krijgen in de supermarkten onhaalbaar is. Maar ik denk dat het velen (juist ook politieke partijen) goed zou doen om eens scherp te stellen hoe de ideale wereld eruit ziet. En welke keuzes en concrete actie er van jou als individu nodig is om een stukje dichter bij jouw ideale wereld te komen.

Amber Laan is melkveehoudster in Warder (NH), voorzitter van het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt en adviseur duurzame landbouw bij Schuttelaar & Partners.

Tekst: Amber Laan

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top