Iets lagere boete voor agrarisch transportbedrijf AST Fresh

Niet omdat de ILT de boete voor overtredingen van de rust- en rijtijdenregeling van de Arbeidstijdenwet (Atw) ten onrechte had opgelegd, maar omdat de procedure erg lang duurde: van juli 2017 tot en met de einduitspraak van deze week. Zes jaar in totaal dus.
Om die reden kort de hoogste bestuursrechter de boete met ruim 10.000 euro. Inhoudelijk is de Raad het wel eens met de opgelegde boete. ILT in 2017 legde de boete op omdat de rijtijdenadministratie van het transportbedrijf niet helemaal op orde was. In het ILT-boeterapport staat dat uit digitale data van vrachtwagens bleek dat die gebruikt waren voor het vervoeren van agarische producten in opdracht van AST Fresh. Maar op de bestuurderskaarten waren die ritten voor AST niet vastgelegd. In totaal ging het om 85 overtredingen.
AST kwam vooral op tegen de rijtijdenboete, omdat zijn administratie tijdens een integrale controle door een joint-venture team van verschillende overheidsinstellingen, waaronder de politie, arbeidsinspectie en ILT onder de loep is genomen. Volgens de Raad van State zijn dergelijke gezamenlijke inspecties heel normaal. Daarmee wordt voorkomen dat elke inspectie apart bij een bedrijf langs moet gaan. Wel is het een probleem dat de juridische zo lang heeft geduurd. Vandaar de matiging van de boete.
Tekst: Jan van Ommen
Beeld: Agrio archief