Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-HollandLuchthavenregeling Middenmeer regelt niets voor 'koeien in paniek'

Luchthavenregeling Middenmeer regelt niets voor 'koeien in paniek'

Dat de bewoners van de Schervenweg, of hun vee wel eens last hebben van vliegtuigjes die van het kleine vliegveld Middenmeer af komen suizen, is niet iets wat geregeld kan worden in het nieuwe Noord-Hollandse Luchthavenregeling voor het vliegveldje.

Zo luidt één van de conclusies van een einduitspraak van ’s lands hoogste bestuursrechter vandaag in een conflict over vliegveld Middenmeer. Met de nieuwe luchthavenregeling kreeg beheerder en eigenaar Jaap van der Beek van vliegveld Middenmeer van de provincie toestemming om naast de al vergunde Micro Light Aircrafts (MLA) ook Light Sport Crafts (LSA) en Very Light Aircrafts (VLA) te laten landen en opstijgen.

Het gaat daarbij om vliegtuigjes die maximaal 890 kilo zwaar zijn. Bovendien mogen er in totaal jaarlijks niet meer dan 14.750 vliegbewegingen op de graslandingsbaan langs de A7 plaats vinden. Volgens de Raad van State stijgt het aantal vliegbewegingen niet ten opzichte van de eerdere regeling, die stond op maximaal 15.000 bewegingen.

Geen Schiphol-Light

De tegenstanders, die allemaal aan de Schervenweg wonen, vreesden dat het aantal vluchten naar bijna 30.000 per jaar zou stijgen en dat Middenmeer een soort Schiphol-Light zou worden. Volgens de Raad van State is daar geen kans op en zal het stijgen en landen van iets zwaardere toestellen niet, of nauwelijks verschil uitmaken voor de geluidsoverlast. Wat de schrikreacties betreft, vreest vooral een veehouder aan de Schervenweg dat zijn koeien vaker in paniek raken als er meer en zwaardere toestellen over de landerijen vliegen.

Daarover stelt de Raad dat de luchthavenregeling alleen over het starten en landen gaat en niet over het vliegen zelf. Daarvoor zijn de piloten verantwoordelijk. Overigens zei luchthavenman Van der Beek eerder dat hij alle vliegeniers die bij hem komen en gaan uitdrukkelijk op het hart drukt de boerderijen langs de Schervenweg met een grote boog links of rechts te laten liggen. Of dat voldoende gebeurt zal in de praktijk blijken. Van der Beek zei eerder ook dat hij een goede relatie met al zijn buren nastreeft.

Tekst: Jan van Ommen

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top