Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMelkveeBeemster Kaas opnieuw duurzaamste kaasmerk

Beemster Kaas opnieuw duurzaamste kaasmerk

Beemster Kaas is wederom verkozen tot duurzaamste kaasmerk, meldt de Noord-Hollandse coöperatie Cono Kaasmakers. Op de ranglijst van Sustainable Brand Insight steeg de Beemster Kaas dit jaar van de 42e naar de 25e plaats.

Zuivelmerk Campina doet het ook goed met een 12e positie (10e in 2019) evenals het Melkunie-merk, dat stijgt van de 23e naar de 19e plaats. Grote winnaar was voor het derde jaar op rij de chocolade van Tony's Chocolonely (HEMA).

Voor de kleine coöperatie Cono Kaasmakers in Midden-Beemster is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De 440 leden werken al ruim tien jaar met het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy, dat dierwelzijn- en biodiversiteitsprojecten op en rond de boerderij beloont met een premie. Cono Kaasmakers kwam in 2002 ook als eerste met een preimie voor weidegang.

Klimaatneutraal

Vorig jaar kwam de Jonge Beemsterkaas 48+ als beste uit de bus van een duurzaamheidstest van de organisatie Questionmark. Eerder dit jaar werd de kaascoöperatie door de Climate Neutral Group als eerste zuivelorganisatie van Nederland klimaatneutraal gecertificeerd. In de nieuwe kaasmakerij wordt onder meer het proceswater zo veel mogelijk hergebruikt en wordt groene stroom gebruikt die door de leden zelf is opgewekt.

Sustainable Brand Insight is een Zweedse organisatie die jaarlijks in diverse Europese landen onderzoek doet onder consumenten en hun perceptie van duurzaamheid. In Nederland zijn 7.700 consumenten bevraagd over 175 merken.

Foto van Gineke Mons
Tekst: Gineke Mons

Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.

Beeld: Ruth van Schriek Agrio Archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top