Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesNoord-HollandFotoserie: ‘Modekleuren bepalen vraag naar tulpen’

Fotoserie: ‘Modekleuren bepalen vraag naar tulpen’

De 57-jarige Kees Buis runt samen met zijn vrouw Elly een tulpenbroeierij in het Noord-Hollandse Hensbroek. Per seizoen – dat loopt van half januari tot begin april – broeit het bedrijf zo’n 2 miljoen tulpen. Naast de tulpenbroeierij hebben Buis en zijn vrouw ook een agrarisch kinderdagverblijf, ‘De Koggepurkies’.

De tulpenbollen die Buis van kwekers koopt, komen in juli en augustus op de tulpenbroeierij. De bollen worden dan bij een temperatuur van 20 graden Celsius gezet. „In december gaan we de bollen opplanten op bakjes. In de bakjes doen we water want we broeien op water. Daarna gaan de bollen drie weken de koelcel in zodat ze gaan wortelen”, vertelt Buis. „Na drie weken hebben ze genoeg wortels en zetten we ze in de kas. Het duurt dan nog drie weken voordat het bloemen zijn.”

Modekleuren

De tulpenbroeierij telt zes medewerkers. Buis broeit zo’n zes soorten tulpen, waaronder antarctica, strong gold, denmark, strong love en columbus. Wat betreft trends ziet de tulpenbroeier dat tulpenkleuren die corresponderen met de modekleuren van dat moment het goed doen. „Als geel de modekleur is, brengen gele tulpen meer op dan andere kleuren. Omdat je niet altijd weet wat de modekleuren gaan worden, hebben meestal verschillende kleuren.”

De tulpen van Buis worden geveild op de veilingen in Rijnsburg en Naaldwijk. „De tulpen gaan de hele wereld over, waaronder Frankrijk, Italië, Noorwegen, Zweden en Amerika.” De tulpen raken in Rusland ook steeds meer in trek volgens Buis. „Ze beginnen de tulp daar steeds meer te waarderen en te ontdekken.”

Kees Buis doet met ‘BIG Challenge, agri & food against cancer’ mee aan de Alpe d'HuZes.
Kees Buis doet met ‘BIG Challenge, agri & food against cancer’ mee aan de Alpe d'HuZes.
Foto van Renske Luimes
Tekst: Renske Luimes

Renske is opgegroeid op een klein gemengd bedrijf. Bij Agrio kan ze haar grootste hobby, namelijk schrijven, combineren met haar voorliefde voor de landbouw.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top