Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesUtrechtFotoserie: 'Wij weten kostprijs voerfabrikant en slachterij ook niet'

Fotoserie: 'Wij weten kostprijs voerfabrikant en slachterij ook niet'

„Delen van data is alleen interessant als alle partijen er voordeel bij hebben en niet alleen voerfabrikanten en slachterijen. Wanneer we alle data met hen delen, kunnen ze onze kostprijs berekenen. Dat is voor ons een concurrentienadeel want wij weten de kostprijs van voerfabrikanten en slachterijen ook niet.” Dat zei een vleeskuikenhouder woensdagavond 20 juni tijdens de Pluimveeweb thema-avond Markt en Ondernemen voor vleespluimveehouders in Utrecht.
Avondvoorzitter Ben Mooiweer van Pluimveeweb opende om 19.00 uur de thema-avond Markt en Ondernemen. De ruim 150 bezoekers, waarvan het merendeel pluimveehouders, luisterden aandachtig toe.
Pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder ging in zijn presentatie in op de vooruitzichten voor Nederlandse vlees- en legpluimveehouders. Voor beide sectoren is hij positief. Door de wereldwijd stijgende vraag naar kip en vanwege de huidige krapte aan regulier
„De stijgende vraag naar kooivrije eieren in de Europese Unie biedt Nederland een concurrentievoordeel omdat wij deze kunnen leveren in tegenstelling tot concurrerende landen zoals Polen, waar 90 procent van de hennen in verrijkte kooien zit”, vertelde Mu
„De huidige krapte aan reguliere vleeskuikens in Nederland klinkt aanlokkelijk, maar onderbezetting van slachterijen is fnuikend voor kostprijs van slachterijen. Bovendien is een te hoog inkooplevel voor de (middel)lange termijn niet gezond voor slachteri
„Onze voerkosten zijn euro’s per 100 kilo lager doordat we gezamenlijk voer in kopen voor elf vleeskuikenhouders met 2,8 miljoen vleeskuikens. 80 procent van alle kosten voor een vleeskuikenhouder zijn voerkosten. Op voer besparen we dankzij onze samenwer
Na de drie presentaties was het tijd voor de stellingencarrousel. Over de stelling ‘Delen van data niet interessant voor pluimveehouders’ van Foodinsights waren de meningen verdeeld. „Delen van data is alleen interessant als alle partijen er voordeel bij
Met de stelling ‘Vleeskuikenconcepten gaan niet meer groeien in Nederland’ van ABN Amro waren de meeste bezoekers het eens. „De vraag naar tragere groeiende vleeskuikens voor concepten is ingevuld”, reageerde een vleeskuikenhouder. „Maar is er ruimte voor
Met de stelling ‘Ik maak me (een beetje) zorgen over de komst van kweekvlees’ van Pluimveeweb waren de meeste bezoekers het oneens. „Ik denk dat kweekvlees een nichemarkt blijft voor consumenten die nu toch al geen vlees eten”, zei een vleeskuikenhouder.
Na afloop van de discussies praatten de bezoekers onder het genot van een hapje en drankje nog gezellig na over de enerverende avond.
Avondvoorzitter Ben Mooiweer van Pluimveeweb opende om 19.00 uur de thema-avond Markt en Ondernemen. De ruim 150 bezoekers, waarvan het merendeel pluimveehouders, luisterden aandachtig toe.
Avondvoorzitter Ben Mooiweer van Pluimveeweb opende om 19.00 uur de thema-avond Markt en Ondernemen. De ruim 150 bezoekers, waarvan het merendeel pluimveehouders, luisterden aandachtig toe.
Pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder ging in zijn presentatie in op de vooruitzichten voor Nederlandse vlees- en legpluimveehouders. Voor beide sectoren is hij positief. Door de wereldwijd stijgende vraag naar kip en vanwege de huidige krapte aan regulier
Pluimveemarktanalist Nan-Dirk Mulder ging in zijn presentatie in op de vooruitzichten voor Nederlandse vlees- en legpluimveehouders. Voor beide sectoren is hij positief. Door de wereldwijd stijgende vraag naar kip en vanwege de huidige krapte aan reguliere vleeskuikens in Nederland en Duitsland die volgens hem blijft bestaan, is Mulder optimistisch over de toekomst voor Nederlandse vleeskuikenhouders.
„De stijgende vraag naar kooivrije eieren in de Europese Unie biedt Nederland een concurrentievoordeel omdat wij deze kunnen leveren in tegenstelling tot concurrerende landen zoals Polen, waar 90 procent van de hennen in verrijkte kooien zit”, vertelde Mu
„De stijgende vraag naar kooivrije eieren in de Europese Unie biedt Nederland een concurrentievoordeel omdat wij deze kunnen leveren in tegenstelling tot concurrerende landen zoals Polen, waar 90 procent van de hennen in verrijkte kooien zit”, vertelde Mulder.
„De huidige krapte aan reguliere vleeskuikens in Nederland klinkt aanlokkelijk, maar onderbezetting van slachterijen is fnuikend voor kostprijs van slachterijen. Bovendien is een te hoog inkooplevel voor de (middel)lange termijn niet gezond voor slachteri
„De huidige krapte aan reguliere vleeskuikens in Nederland klinkt aanlokkelijk, maar onderbezetting van slachterijen is fnuikend voor kostprijs van slachterijen. Bovendien is een te hoog inkooplevel voor de (middel)lange termijn niet gezond voor slachterijen omdat we onze kip op internationale markten voor de marktprijs moeten verkopen. Het huidige niveau van de vleeskuikenprijzen is dan ook onhoudbaar voor de (middel)lange termijn”, waarschuwde Willem Tel, manager Agri van slachterij Esbro tijdens zijn presentatie.
„Onze voerkosten zijn euro’s per 100 kilo lager doordat we gezamenlijk voer in kopen voor elf vleeskuikenhouders met 2,8 miljoen vleeskuikens. 80 procent van alle kosten voor een vleeskuikenhouder zijn voerkosten. Op voer besparen we dankzij onze samenwer
„Onze voerkosten zijn euro’s per 100 kilo lager doordat we gezamenlijk voer in kopen voor elf vleeskuikenhouders met 2,8 miljoen vleeskuikens. 80 procent van alle kosten voor een vleeskuikenhouder zijn voerkosten. Op voer besparen we dankzij onze samenwerking veruit de meeste kosten”, vertelde vleeskuikenhouder Bert Vogel.
Na de drie presentaties was het tijd voor de stellingencarrousel. Over de stelling ‘Delen van data niet interessant voor pluimveehouders’ van Foodinsights waren de meningen verdeeld. „Delen van data is alleen interessant als alle partijen er voordeel bij
Na de drie presentaties was het tijd voor de stellingencarrousel. Over de stelling ‘Delen van data niet interessant voor pluimveehouders’ van Foodinsights waren de meningen verdeeld. „Delen van data is alleen interessant als alle partijen er voordeel bij hebben en niet alleen voerfabrikanten en slachterijen. Wanneer we alle data met hen delen, kunnen ze onze kostprijs berekenen. Dat is voor ons een concurrentienadeel want wij weten de kostprijs van voerfabrikanten en slachterijen ook niet”, reageerde een vleeskuikenhouder. Andere vleeskuikenhouders waren het met hem eens. „Data moet waarde voor mij hebben. Wageningen UR vergelijkt mijn financiële cijfers met 29 andere vleeskuikenhouders. Vroeger hadden die allemaal reguliere kuikens. Nu hebben er slechts vijf reguliere kuikens en levert die vergelijking mij niks op”, reageerde een andere vleeskuikenhouder. Discussieleider Wilbert Hilkens van Foodinsights vroeg de aanwezigen hoeveel waarde data heeft. „Dat ligt eraan hoeveel informatie je eruit haalt en wat je ermee doet”, reageerde een vleeskuikenhouder. „Enkele centen per kuiken?”, vroeg Hilkens. „Wellicht wel”, reageerde een vleeskuikenhouder.
Met de stelling ‘Vleeskuikenconcepten gaan niet meer groeien in Nederland’ van ABN Amro waren de meeste bezoekers het eens. „De vraag naar tragere groeiende vleeskuikens voor concepten is ingevuld”, reageerde een vleeskuikenhouder. „Maar is er ruimte voor
Met de stelling ‘Vleeskuikenconcepten gaan niet meer groeien in Nederland’ van ABN Amro waren de meeste bezoekers het eens. „De vraag naar tragere groeiende vleeskuikens voor concepten is ingevuld”, reageerde een vleeskuikenhouder. „Maar is er ruimte voor groei van concepten van reguliere vleeskuikens?”, vroeg discussieleider Wim Keukens van ABN Amro. „Dat wel”, reageerden vleeskuikenhouders. „Wij verwachten dat het aantal kuikens voor concepten met reguliere kuikens de komende jaren gaat groeien omdat foodconcerns en supermarkten zich willen onderscheiden”, zei Pierre Berntsen van ABN Amro. McDonald’s kiest bijvoorbeeld voor hun zogeheten enrichment concept waarin een stal verrijkt is met zitstokken en daglicht. „Met concepten voor reguliere vleeskuikens kunnen we ons op kwaliteit blijven onderscheiden van ons concurrerend landen zoals Polen”, vertelde Keukens. „Een aantal grote vleeskuikenhouders is terug gegaan naar regulier omdat het aandeel conceptkuikens te groot was en de verdiensten met regulier beter waren”, reageerde een vleeskuikenhouder. „Een nadeel van een concept vind ik dat je geketend bent. Nu ben ik vrij in de inkoop van eendagskuikens en voer en verkoop van vleeskuikens”, reageerde een vleeskuikenhouder.
Met de stelling ‘Ik maak me (een beetje) zorgen over de komst van kweekvlees’ van Pluimveeweb waren de meeste bezoekers het oneens. „Ik denk dat kweekvlees een nichemarkt blijft voor consumenten die nu toch al geen vlees eten”, zei een vleeskuikenhouder.
Met de stelling ‘Ik maak me (een beetje) zorgen over de komst van kweekvlees’ van Pluimveeweb waren de meeste bezoekers het oneens. „Ik denk dat kweekvlees een nichemarkt blijft voor consumenten die nu toch al geen vlees eten”, zei een vleeskuikenhouder. „Ik maak me meer zorgen over de opkomst van de Poolse en Oekraïense vleeskuikenhouderij. Ik denk dat Polen en Oekraïne veel grotere concurrenten zijn”, reageerde een andere vleeskuikenhouder. „Ik weet niet of kweekvlees een bedreiging is. Het staat nu nog in de kinderschoenen. Het is afwachten hoe de vraag naar kweekvlees zich ontwikkeld”, zei een vleeskuikenhouder. Een andere vleeskuikenhouder denkt dat kweekvlees prima naast kip kan bestaan.
Na afloop van de discussies praatten de bezoekers onder het genot van een hapje en drankje nog gezellig na over de enerverende avond.
Na afloop van de discussies praatten de bezoekers onder het genot van een hapje en drankje nog gezellig na over de enerverende avond.
Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top