Kritische Kamer akkoord met maatwerkaanpak PAS-melders

De Kamer debatteerde maar liefst drie keer over de maatwerkaanpak PAS-melders. De kritiek was steeds dat het demissionaire kabinet geen stikstofmaatregelen aankondigde. Daarmee was er in het parlement dus twijfels over de juridische borging. Dinsdagmiddag werd het wetsvoorstel toch aangenomen in de Tweede Kamer. Daarbij werden ook meerdere amendementen aangenomen die de minister wel kon onarmen.
Minder vrijblijvende wetteksten
In het huidige wetsvoorstel zou niet alleen de deadline voor legalisering van PAS-melders tot 2028 worden uitgesteld, maar ook de legalisatieverplichting van het Rijk worden omgezet in een inspanningsverplichting. Dit is volgens een meerderheid van de Kamer niet de goede richting. 'Een inspanningsverplichting geeft PAS-knelgevallen niet de rechtszekerheid die ze nodig hebben en doet onvoldoende recht aan de verantwoordelijkheid die de Staat heeft richting PAS-knelgevallen die te goeder trouw gehandeld hebben, luidde het amendement van André Flach (SGP). Deze vervangt het woord 'inspanningsverplichting' wordt vervangen door een 'legalisatieverplichting'. Wiersma zag deze wetswijziging tijdens het debat als steun in de rug.
Datzelfde wijzigingsvoorstel perkt ook de vrijblijvendheid in. Het kabinet moet niet praten over een 'oplossing bieden' aan PAS-melders, maar zich inspannen door een 'project te legaliseren' waar PAS-melders bij betrokken zijn. 'Het geeft PAS-knelgevallen meer rechtszekerheid, maar laat ook ruimte voor het realiseren van andere oplossingen', aldus Flach.
Aandacht voor interimmers
Daarnaast diende CDA en ChristenUnie een amendement in die ervoor zorgt dat andere boeren die door onrechtmatig handelen van de overheid geen natuurvergunning hebben, zoals de interimmers, ook kunnen gebruikmaken van de maatwerkaanpak.
Beide christelijke partijen in een andere wetswijziging aandacht voor de juridische borging. In de maatwerkaanpak wordt voorgesteld om maatregelen te treffen om stikstofruimte te verkrijgen voor PAS-melders. De Kamer wil dat er voor 1 juli 2027 wordt geëvalueerd of de maatregelen doeltreffend en effectief zijn of dat er bijgestuurd moet worden. Beide amendementen zijn aangenomen door de Kamer.
Vrijgekomen stikstofruimte naar PAS-melders
Verder werden er tal van moties over stikstof aangenomen. Zo moet de stikstofruimte die de Lbv-regelingen opleveren, direct naar PAS-melders kunnen gaan (motie BBB, SGP en CDA) en moet het kabinet vaart maken met het verder concretiseren van geborgde en structurele emissiereductie aan de hand van onder meer het stikstofplan dat LTO NAJK, IPO, VNG en de Unie van Waterschappen deze zomer opstelden (motie CDA en VVD). De Regio Foodvalley zou daarbij als experimenteerregio aangewezen moeten worden (motie NSC en ChristenUnie). Maar, voordat alle stikstofmaatregelen definitief vastgesteld moeten worden, moet er eerst een studie naar de inkomsteneffecten worden gedaan, omdat het nemen van stikstofmaatregelen forse gevolgen kan hebben voor het inkomen van de boer. Deze motie van SP werd ook aangenomen.
Dierrechten voor kalverhouders en maximum op diertransport
Tijdens de stemmingen zijn ook twee moties met betrekking tot dierenwelzijn en diergezondheid aangenomen.
Zo willen GroenLinks-PvdA, D66, NSC en ChristenUnie dat de regering ook voor de kalverhouderij dierrechten gaat invoeren, zodat er in deze sector op krimp gestuurd kan worden. De omvang van de melkveehouderij is daarbij de maatstaf. Wiersma zag deze motie niet zitten en ontraadde deze tijdens het debat. Het invoeren van rechten is echt heel complex. Het is een langdurig proces. Het aankondigen van dit soort stelsels zorgt voor anticiperend gedrag, terwijl we ook andere manieren zien om van deze sector een bijdrage te vragen.'
Daarnaast is de minister niet van plan om de kalverhouderij te stoppen. 'Volgens mij is dat een sector die gewoon bestaansrecht heeft.'
Diertransport
Een andere motie van GroenLinks-Pvda die ook een meerderheid kreeg, roept het kabinet op om diertransporten langer dan zes uur te verbieden. Daarmee zou de kans op de insleep van dierziekten verkleind kunnen worden, luidt de redenatie van GroenLinks-PvdA. Ook deze motie werd door Wiersma ontraden. 'Het zijn Europese regels en we hebben gewoon te maken met de Europese vrije handel. Die sector valt daar op dit moment ook onder. Ik moet deze motie over de diertransporten ook ontraden, omdat dat niet op nationaal niveau geregeld kan worden. Bij de herziening van de Transportverordening op Europees niveau is onze inzet er wel op gericht om de langeafstandstransporten te verkorten. Dat is dus de inzet. Ik kan dat nationaal gezien niet doen.'
Ondanks dat de minister beide moties ontraadde, haalde deze wel een meerderheid.

Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Tweede Kamer