Cumela zet met campagne loonwerksector op de kaart bij de politiek

Die campagne van Cumela start vandaag, op Prinsjesdag, met een paginagroot bericht aan de koning in het Algemeen Dagblad. Cumela zet daarin de schijnwerpers op de onder meer de loonwerksector onder het motto ‘Kan Niet, Bestaat Niet’. ‘Dat motto gaat niet alleen over de mentaliteit van de ondernemers in de sector’, aldus Cumela. ‘Het is ook een aanbod aan beleidsmakers om gebruik te maken van de kracht en expertise van deze ondernemers bij het vinden van oplossingen voor de uitdagingen waar Nederland voor staat.'
‘Kan niet bestaat niet’
Nederland staat voor grote uitdagingen, benadrukt Cumela. ‘Klimaatadaptatie, woningnood, energietransitie, stikstofcrisis, achterstallig onderhoud van onze wegen en bruggen, moderne landbouw: het zijn thema’s waar werk aan de winkel is en ondernemers in groen, grond en infra een grote rol in willen en kunnen spelen.’ Om dat onder de aandacht te brengen komt brancheorganisatie Cumela met een campagne.
Niet altijd gezien
„Onze sector wordt lang niet altijd ‘gezien’ en zelfs enigszins voor lief genomen”, licht directeur Leo de Boer van Cumela toe. „Misschien omdat we als Nederlanders zó gewend zijn aan de maakbaarheid van ons landschap en de handen-uit-de-mouwen-mentaliteit van de mannen en vrouwen die daaraan werken. Onze leden dus: meer dan 2000 ondernemers in groen, grond en infra. Zij versterken onze dijken, halen de oogst binnen, leggen wegen aan en nog veel meer.”
8 miljard euro omzet, 60.000 medewerkers
De leden van Cumela beschikken samen over zo’n 70 procent van het verplaatsbare materieel in Nederland; van kranen en shovels tot landbouwmachines. Met 60.000 medewerkers werken zij aan het fundament van Nederland. De sector is goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 8 miljard euro per jaar.

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief