Cosun Beet Company verwacht suikeropbrengst van 15 ton per hectare

Het gewas staat er goed bij volgens Cosun. Door de vroege uitzaai van dit voorjaar lag de groeipuntsdatum twee weken eerder dan vorig jaar. In lijn met eerdere verwachtingen wordt de suikeropbrengst geschat op 15 ton suiker, dat boven het vijfjaarsgemiddelde van 13,5 ton per hectare ligt. Cosun verwacht in de Nederlandse fabrieken zo'n 7,55 miljoen ton bieten te verwerken, verspreid over een campagne van 135 dagen. Het gemiddelde suikerpercentage bedraagt 16,85 procent, met een winbaarheid van 90,5 procent en een tarra van 11 procent.
Ziektedruk en areaal
'De gunstige groeiomstandigheden van dit seizoen bieden perspectief, maar de bredere marktdynamiek vraagt om scherpte. Door de verwachte bovengemiddelde suikeropbrengst zal de productie dit jaar hoger liggen dan vorig jaar, waardoor de druk op de suikermarkt blijft bestaan', aldus Cosun. 'Tegelijkertijd zijn er ook Europese ontwikkelingen: naast de afbouw van het areaal spelen ook ziektedruk (onder andere vergelingsziekte in Frankrijk en de bietenziekte SBR in Duitsland) een rol. Deze factoren zorgen er voor dat de totale Europese beschikbaarheid van suikerbieten onder druk staat en leiden als geheel tot een meer genuanceerd beeld van de marktontwikkeling.'
Cosun verlaagde vorig jaar de toewijzing van 110 procent naar 100 procent. Dit met het oog op de verslechterde marktsituatie en de lage suikerprijzen. Als gevolg van de verlaagde toewijzing,daalde het areaal dit jaar met ruim 5 procent tot circa 83.036 hectare.
Maikel van Bakel, sinds 1 september CEO van Cosun Beet Company: „Een succesvolle bietencampagne is van groot belang voor onze coöperatie, zowel voor onze telers als voor onze collega’s in de fabrieken. Hun vakmanschap stelt ons in staat om een goede suikeropbrengst te realiseren en onze afnemers betrouwbaar te blijven beleveren. Cosun Beet Company speelt een belangrijke rol binnen Cosuns Unlock 30-strategie: we halen maximale waarde uit de biet, verduurzamen onze keten en versnellen de transitie naar plantaardige en circulaire oplossingen. Een goede bietencampagne draagt bij aan het waarmaken van die ambities.”
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Cosun Beet Company