‘Jumbo maakt onze manier van werken zichtbaar in ruim 700 winkels’

Het familiebedrijf Aanhane teelt waspeen op meerdere stukken grond, met een regeneratieve aanpak. Hun verhaal staat beschreven op het platform en in een speciaal magaine van de grootgrutter. „We werken met veel zorg aan onze waspeen. Door ondiep te ploegen behoudt de bodem zijn veerkracht en blijft bodemleven in stand. Het land gebruiken we ongeveer anderhalf jaar voor dit gewas. Het duurt minimaal tien jaar voordat we het land opnieuw gebruiken voor waspeen. In die tijd verbouwen we andere gewassen om de bodemgezondheid te verbeteren. Dat Jumbo onze manier van werken zichtbaar maakt in haar ruim 700 winkels, geeft ons energie én maakt ons trots”, beschrijven Guus en Daan Aanhane.
Uit andere sectoren
Overigens staan ook melkveehouderij en kaasboerderij Kuiper in Giessenburg en poenrozen- en tulpenteler Joost Wesselman in Roelofarendsveen op het platform (H)eerlijk van Dichtbij van Jumbo.

'Mensenwerk, waar veel ondernemerschap bij komt kijken'
Jumbo bouwt naar eigen zeggen aan relaties, gebaseerd op vertrouwen en een gedeelde visie op duurzame landbouw. In het seizoen komt zo’n driekwart van de versproducten die de supermarkt verkoopt van veehouders en telers uit Nederland. De herkomst wordt steeds belangrijker, daarom heeft de supermarktketen een samenwerking opgezet met de boeren.
„Als familiebedrijf zijn we er voor de huidige en toekomstige generaties”, beschrijft Tim Hehenkamp, directeur Category Management bij Jumbo. „We doen er alles aan het goed te doen voor mens, dier en natuur. Samen gaan we voor beter; met onze klanten, collega’s, ondernemers en partners willen we echt het verschil maken. Dat doen we onder andere door het merendeel van ons versproducten van dichtbij te halen. We merken regelmatig dat klanten de herkomst van producten niet kennen, en niet weten wat er allemaal komt kijken bij het eten dat we op ons bord hebben. Dat het echt mensenwerk is waar veel ondernemerschap bij komt kijken. De verhalen achter het product, van boeren en telers, krijgen helaas nog te weinig aandacht. Daar willen we graag verandering in brengen. Want we zijn trots op onze boeren en telers uit eigen land, die vol passie zijn over hun (familie)bedrijf. Die trots krijgt een podium in verhalen over bijvoorbeeld Nederlands rundvlees, melk direct van de boerderij van boer Kees, of over de teelt van aubergine en edamame boontjes van eigen bodem en nog veel meer.”

Jumbo werkt aan de verduurzaming van haar versproducten met keurmerken zoals Beter Leven, On the Way to PlanetProof en het Biologische keurmerk. Ook innovatieve concepten als de regeneratief geteelde waspeen is samen met de boeren ontwikkeld. Naar eigen zeggen investeert de supermarkt daarbij mee in een goed verdienmodel bij de boer.
Het platform ‘(H)eerlijk van Dichtbij’ is 1 juli officieel gelanceerd. De aandacht voor de verhalen van boeren, krijgt een vervolg in de ‘Week van ons Eten’, die plaatsvindt van 4 tot en met 11 oktober.

Tekst: Martin de Vries
Geboren en getogen in het Friese Oudehaske ontwikkelde Martin een grote interesse voor de landbouw. Als opgeleid journalist specialiseerde hij zich in de akkerbouw. Zijn overmatige dosis aan nieuwsgierigheid zet hij in voor het team rond Akkerwijzer.
Beeld: Jumbo, Marloes Niemeijer
Bron: Jumbo