Natuurvergunning Schiphol vernietigd

Bij de vergunning, die in 2023 werd verleend voor 500.000 vliegtuigbewegingen op jaarbasis, is geen rekening gehouden met het zogenoemde additionaliteitsvereiste. Volgens de rechter mag er daardoor niet gesaldeerd worden met stikstofrechten van onder andere negen boerenbedrijven. Hierom moet er opnieuw gekeken worden of de stikstofruimte niet eerst nodig is voor natuurherstel.
De luchthaven moet daarom een nieuwe vergunning aanvragen. De exacte gevolgen van de uitspraak zijn vooralsnog onduidelijk. Volgens de luchthaven zelf heeft deze op korte termijn geen effect op het aantal vluchten van en naar het Amsterdamse vliegveld.
Hoger beroep
De luchthaven gaat in elk geval in hoger beroep. 'Uit de uitspraak blijkt dat Schiphol de aanvraag grotendeels goed heeft ingediend en de bestaande rechten en effecten van luchtvaart goed in kaart heeft gebracht. De natuurvergunning schiet echter te kort op het gebied van het additionaliteitsvereiste. Een vereiste dat is aangescherpt 18 december 2024, nadat Schiphol de natuurvergunning heeft gekregen', schrijft het in een verklaring.
Hiervoor treedt het in overleg met het ministerie van LVVN. 'Additionaliteit vraagt een landelijke oplossing van de overheid.' Op basis van deze uitspraak gaat de vergunnignsaanvraag gewijzigd worden. Tegelijkertijd gaat Schiphol in hoger beroep.

Tekst: Lisa Lagerberg
Opgroeiend tussen de M.R.IJ. koeien op een melkveebedrijf in Limburg, ontwikkelde Lisa haar passie voor de agrarische sector. Ze versterkt de redactie bij Agrio waarbij ze schrijft voor de regionale websites en printuitgaven.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Rechtspraak.nl