Agraaf.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Noord-Holland
      • Utrecht
      • Zuid-Holland
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOpinieColumn: ‘License to act?’ Bereik de burger!

Column: ‘License to act?’ Bereik de burger!

Het nieuwe jaar is alweer een maand onderweg en tal van goede voornemens zijn inmiddels gesneuveld. Na het verbod op interne saldering vlak voor de kerstdagen volgde 22 januari jl. de uitspraak in de zaak die Greenpeace heeft aangespannen tegen de Staat.

Nederland moet nu echt aan de slag als het gaat om de bescherming van de natuur, op straffe van 10 miljoen euro.

De Staat moet 50 procent van de oppervlakte stikstofgevoelige natuur uiterlijk op 31 december 2030 onder de grenswaarde brengen. Een grenswaarde die overigens volstrekt onhaalbaar is, zelfs als we afscheid nemen van al het vee in Nederland. Kromme wetten resulteren in kromme uitspraken. Die 10 miljoen kunnen wij, rechtgeaarde burgers, over 5 jaar ophoesten. Bedankt overheid, gefeliciteerd Greenpeace.

Inmiddels zijn ook weer de eerste seminars, thema-events en webinars over ons voedselsysteem de revue gepasseerd. We gaan in 2025 vrolijk verder waar we in 2024 mee zijn geëindigd: het voor eigen parochie preken van ons gelijk. Woorden als verbinding en samenwerking zijn repeterende breuken, maar missen ieder effect zolang we dit enkel met de eigen achterban communiceren. Veel woorden, weinig daden.

Kenmerkend voor alle goedbedoelde bijeenkomsten is de wijze waarop we over burgers praten: wat ze zouden moeten eten, plantaardig of dierlijk. Hoeveel ze voor hun eten zouden moeten betalen: het liefst op basis van ‘true pricing’, waarin alle effecten van de productie van voedsel zijn gewogen. En waar ze het kunnen kopen: het liefst natuurlijk lokaal, bij de boer om de hoek. Prachtige idealen en vergezichten, dus iedereen keert opgewekt huiswaarts om dezelfde dag nog in de publieke media weer overstelpt te worden met polariserende frames en reclameboodschappen onder het motto: ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’.

De drie p’s van product, prijs en plaats worden eindeloos uitgekauwd. Aan welke eisen moet voedsel voldoen, wat is een eerlijke prijs en welke afzetkanalen zijn denkbaar? Belangrijk, zeker, maar er wordt tijdens al deze bijeenkomsten nooit gepraat over de ‘p’ van promotie of publiciteit. Willen we echt een verandering in het voedselsysteem bewerkstelligen, dan zullen voedselmakers toch echt de burger moeten bereiken.

Door zichtbaar te zijn in de publieke media (dagbladen, online, radio en tv) bereik je de massa: miljoenen Nederlanders die dagelijks voedsel kopen en consumeren, en vaak geen idee hebben van de herkomst.

Stop met navelstaarderij, wees transparant en ga maatschappelijk kritische vragen niet uit de weg

Heb je als vooraanstaand bedrijf of als branche- of producentenorganisatie namens boeren, tuinders en vissers een goed verhaal? Een positief en toekomstgericht antwoord op negatieve framing? Vertel het in de mainstream media. Waarom ben je relevant, wat betekent jouw branche voor de burger? Stop met navelstaarderij, wees open en transparant, en ga maatschappelijk kritische vragen niet uit de weg.

Zie het grotere plaatje in de wetenschap dat verandering de enige constante is. Wacht niet op de overheid. Neem initiatief, wees trots op wat je doet en laat het niet alleen je achterban, maar vooral aan de burger zien. Skip dat event, skip die vakbeurs en ga vanaf vandaag communiceren met je finale klant: de consument. Verandering komt van onderop; voor hetzelfde budget (of minder) bereik je in plaats van een selecte groep ‘intimi’ miljoenen Nederlanders.

Wat kun je als boer, tuinder of visser doen? Spoor je branche-, producenten- of belangenorganisatie aan zich te manifesteren in de publieke media. Dáár wordt de beeldvorming bepaald, waarop beleidsmakers en politici hun standpunt en daarmee wetgeving baseren. Bereik de burger; de overheid volgt vanzelf. Dat bespaart niet alleen veel geld en frustratie: het voorkomt bovenal kromme wetgeving en kromme rechtspraak.

Wim Groot Koerkamp,
oprichter ReMarkAble, mede-oprichter BBB, oprichter AAN TAFEL!

Foto van Wim Groot Koerkamp
Tekst: Wim Groot Koerkamp

Communicator pur sang. Opgegroeid op een Sallands melkveebedrijf; opgeleid tot agro food communicatiespecialist. Stond aan de wieg van vakblad Oogst en richtte in 1996 ReMarkAble communicatie op. Mede-oprichter van BBB. Zet zich met Stichting AAN TAFEL! sinds 1 januari 2024 fulltime in om de kloof tussen stad en platteland te dichten.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Vee-en-Gewas.nl logo
Landbouwnieuws uit Gelderland en Overijssel over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten, zandgrond.
Veld-post.nl logo
Landbouwnieuws uit Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland over agrarische bedrijfsontwikkeling, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, verzilting, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, weidevogel
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Praat mee
Agraaf is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit West-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Agraaf.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Noord-Holland
  • Utrecht
  • Zuid-Holland
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Agraaf.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Noord-Holland
        • Utrecht
        • Zuid-Holland
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Top
    • Evenementen
    • Het LeerErf
    Top